dilluns, 3 de desembre del 2007

"ELS INFANTS FELIÇOS ESDEVENEN CIUTADANTS COMPROMESOS"

Avui al arribar a casa he trobat una trucada al contestador d'una antiga companya de l'Esplai on vaig treballar fa alguns anys .M'explica que aviat tindrem el sopar de Nadal i el seu missatge m'explica que han estat força enfeinats tot treballant els Drets dels Infants a l'Esplai i que aquest any la celebració convidava a la reflexió "Els infants feliços esdevenen ciutadants compromesos". No he pogut parlar amb ella doncs ja era molt tard per trucar-la ,però m'ha fet recordar quan vaig iniciar la reconducció de la meva vida laboral cap el món dels infants.Vaig fer-ho renovant la meva acreditació de monitora en temps de lleure.D'aquesta manera vaig entrar en contacte amb la Federació Catalana de l'Esplai i conèixer el seu projecte .Ara, després de més de deu anys de tot allò i a instancies d'aquets treball de classe que ens ha motivat a totes a fer recerca i reflexió sobre com es viuen i respecten els Drets dels Infants als nostres dies ,m'han vingut moltes ganes de donar un cop d'ull a algunes de les reflexions que apareixien en aquell projecte i que encara avui donen sentit a la feina de milers de persones que fan que els nostres infants siguin una mica més feliços. Fent referència a les reflexions de l'Angela en aquest blog ,he de dir que si , potser si , que hi ha quelcom que no estem fent bé ! Però hi ha esperança mentres hi hagi gent que treballa perque tot surti una mica millor !!
Vull compartir aquell text amb vosaltres :
Projecte base 1996
Federació Catalana de L'Esplai
Apartat 1.
"1.1 Infants i joves

Els infants i els joves com a ciutadans

Els infants i els joves són ciutadans. Ells tenen uns drets que cal preservar. Aquesta és una tasca de tots. Dels poders públics, en primera instància però també del conjunt de la societat. Nosaltres ens comprometem a defensar aquests drets i en particular a possibilitar, des de la nostra contribució, un temps de lleure educatiu.
La Declaració dels Drets dels infants de les Nacions Unides, subratllen que els infants ha de ser educats en un esperit de comprensió, tolerància, amistat entre els pobles, pau i fraternitat universal, i amb plena consciència que han de consagrar les seves aptituds i energies al servei dels seus semblants.
Si bé pot semblar que són els països del Tercer món i les bosses de pobresa del Quart món els principals escenaris de violació dels drets de l’infant, les societats avançades i benestants poden provocar també moltes situacions d’indefensió dels infants. La incitació a la violència, a la competitivitat, a l’elitisme, al racisme... són actuacions clarament oposades a l’esperit dels drets dels infants.
La Constitució i la Llei d’Infància de Catalunya contemplen el dret a l’educació en el lleure. Assumim també en aquest terreny la nostra responsabilitat per a fer possible l’exercici d’aquest dret convençuts de que es tracta d’un element substancial en la vida dels infants i adolescents. Alhora demanem a les Administracions públiques que posin els mitjans per a garantir l'exercici d'aquest dret.
Els infants i els joves tenen dret a ser respectats i a ser tractats amb amor, Tenen dret a ser educats per al respecte i que se´ls ensenyi a estimar.

Infants feliços i infants maltractats

Als nostres barris, pobles i ciutats hi ha tota mena d’infants: hi ha infants feliços, ni ha de maltractats, n’hi ha també molts aparentment sans però amb un horitzó que s’acaba amb la televisió i amb el desig de consumir, que comença a tenir dificultats de concentració, de retenció i reflexió, que no té capacitat d’espera, que poques vegades o cap agafa un llibre, que disposa d’un vocabulari mínim, que menja a tothora i qualsevol cosa, que està acostumat a la vulgaritat i a la barroeria... Són “infants limitats”, maltractats per la pròpia dinàmica de la societat dual, infants que no provoquen compassió sinó rebuig o impotència per part dels seus pares o educadors.
Tots aquest infants necessiten el suport dels educadors i educadores que els ajudin a créixer, a fer-se grans en una societat competitiva que tendeix a la dualització. Necessiten per créixer, un marc de valors humans en els quals créixer i desenvolupar-se.

Fer-se grans

Si bé l’educació és un procés permanent que no s’acaba mai, la infància i l’adolescència són dues etapes de la vida en que la presència intencional d’adults amb finalitats formatives és absolutament imprescindible.
Fer-se gran és una tasca delicada i complexa. Allò que es viu a la infantesa deixa una petjada inesborrable.
Els infants i els joves son persones extremadament vulnerables i manipulables, que pateixen les errades i gaudeixen els encerts de les persones adultes i que formen, amb la imatge d’aquestes, la seva estructura intel.lectual i emocional, el seu equipatge personal per afrontar la vida.
Els infants i joves dels anys ‘90, estan immersos en un món versàtil i desconcertant com un calidoscopi. Envoltats de missatges, d’estímuls visuals i d’allaus d’informació, naveguen entre fantasies de l’espai, herois de còmics i el realisme aclaparador de la televisió, sentinella i notari de la nostra existència. Fer-se gran en aquest context és com una cursa dins d’un laberint.
Nosaltres creiem que només es pot educar a partir del optimisme i de la confiança en les possibilitats de les persones en transformar el seu entorn. La societat actual presenta molts avantatges respecte altres moments de la nostra història. Prendre tots aquests avantatges i treure’n tot el suc sembla tasca fonamental dels educadors dels anys ‘90.
L’únic treball educatiu eficaç és el treball en la vida de cada dia. El treball sobre la realitat i no al marge d’aquesta. Ni rebaixar plantejaments sota l’excusa que no és possible l’educació dels valors en temps de crisi, ni crear espais tancats per als escollits, “reserves” amb caire d’hivernacles aïllats de la realitat. "

1.400 niños, maltratados en los pueblos pequeños

Más de la mitad de las víctimas son chicas.
Unos 1.400 menores de los pueblos más pequeños (de menos de 20.000 habitantes) de la provincia sufrieron malos tratos el año pasado.

En la mayoría de los casos, un 35%, se trató de abandonos y negligencias, seguidos de maltrato psicológico (en el 19,2% de los sucesos registrados) y de maltrato físico, en un 6,8%, de acuerdo con la memoria de los equipos de tratamiento familiar impulsados por la Junta de Andalucía y la Diputación provincial. Según la diputada de Bienestar, Juana Rodríguez, el 64% de los episodios de malos tratos se dieron en familias con padre y madre, y el 20% en hogares monoparentales con madres solas.

Más de la mitad de las víctimas fueron niñas con edades comprendidas entre los 13 y 15 años, y las circunstancias que más influyeron en estos capítulos fueron los conflictos de pareja y los problemas económicos y de empleo.

Un informe de la ONU asegura que 77 millones de niños del mundo no van a la escuela

Un total de 77 millones de niños en el mundo siguen sin poder ir a la escuela, una cifra muy inferior a la de hace cinco años, pero todavía "inaceptable", según el último informe sobre la educación presentado por UNICEF y la Unesco.
Las tres cuartas partes de estos menores sin escolarizar viven en el África subsahariana y en Asia meridional y occidental, aunque en esta última región el número se ha reducido a la mitad entre 1999 y el 2004, especialmente por los progresos en la India.
"Cuatro de cada 10 niños que nacen en el mundo en desarrollo crecen sumidos en la pobreza, la desnutrición y sin poder ir a la escuela", ha puesto de manifiesto en Nueva York el director general de la Unesco, Koichiro Matsuura, en la presentación del estudio, que evalúa el programa Educación Para Todos (EPT).
El informe revela un progreso importante en la escolarización infantil si se tiene en cuenta que entre 1999 y el 2004 el número de niños que no van al colegio se redujo en 21 millones, lo que supone un avance para la consecución de los Objetivos de Desarrollo del Milenio de la ONU.
La región en desarrollo con más niños escolarizados es Latinoamérica y el Caribe, con el 62%, muy por encima de Asia Oriental y el Pacífico, con el 35%, el sudoeste asiático, con el 32%, los Estados árabes, con el 16%, y el África subsahariana, con el 12%.
Los que más probabilidades tienen de no ir nunca a la escuela, o de abandonarla prematuramente, son sobre todo las niñas y, especialmente, las que viven en zonas rurales o muy pobres.
Por termino medio, un niño nacido de una madre analfabeta, tiene dos veces más probabilidades de no ser escolarizado que aquel menor cuya madre ha recibido alguna educación.
En la presentación del informe se leyó una carta de la primera dama estadounidense, Laura Bush, quien puso de manifiesto las dificultades que tienen para sobrevivir las familias cuyos miembros no saben leer.
"Si no tienen capacidad para leer, los adultos no puede tomar decisiones sabias y sensatas. No pueden leer las instrucciones de un medicamento o de un envase alimenticio", ha apuntado, tras constatar que en el mundo uno de cada cinco adultos, no sabe leer, escribir o realizar cálculos de aritmética elemental.
Si no se realizan esfuerzos para intensificar los programas de alfabetización de adultos, en el 2015 la población mundial de analfabetos sólo habrá disminuido en 100 millones de personas, dice el informe.
Por ello, es tan importante que los gobiernos se fijen como primera prioridad actuar en la educación temprana, especialmente en los colectivos de niños con menos posibilidades de acceder a una educación, como los discapacitados o los que sufren enfermedades como el sida.
No obstante, uno de los principales problemas es la falta de docentes cualificados y motivados, apunta el estudio. Sólo en el África subsahariana es necesario contratar entre 2,4 y cuatro millones de profesores. Tanto en esta zona como en Asia, el número de maestras es demasiado escaso para fomentar la escolarización de las niñas y lograr que éstas permanezcan en la escuela.
Aunque el informe no aborda este asunto con amplitud, si recoge el grave problema que supone la explotación laboral infantil y que es uno de las causas principales para que los niños no vayan al colegio.
El informe constata que, aunque se ha reducido en los últimos años, en el mundo unos 218 millones de niños trabajan y el 75% de ellos son menores de 14 años.
De este total, 126 millones tienen entre cinco y 17 años, y sufren las peores formas de explotación, como es el tráfico de personas, la servidumbre por deudas, la esclavitud y la prostitución.